De grote festivals in Zeeland kent u vast wel. Bløf met Concert at Sea in juni, het Zeeland Nazomerfestival eind augustus en Film by the Sea in september. Maar hoe zit het met de overige cultuur in Zeeland? We spreken met Rob Bakker, voorzitter van Het Zeeuws Orkest en initiatiefnemer van de Zeeuwse Cultuur Agenda, een samenwerking van 50 culturele partners in Zeeland.
‘We brengen cultuur zo veel dichter bij het brede publiek’ –
Rob Bakker
De onontkoombare eerste vraag is: Waarom een nieuwe agenda, er zijn er toch al heel veel?
“Dat klopt. Er is overal heel veel informatie te vinden. Maar is het ook makkelijk te vinden voor de bezoeker? Dat denk ik niet”, begint Rob. “De echte liefhebber vindt de optredens van het kleine ensemble in dat prachtige oude kerkje nog wel. Maar veel mensen, die best wel een keer willen uitgaan, missen dat.
Dus de uitdaging voor ons, culturele partners, is te zorgen dat alle evenementen makkelijk en overzichtelijk te vinden zijn. En we moeten het zodanig presenteren, dat het geen saai telefoonboek is, maar een onderhoudend verhaal met achtergronden, foto’s en video’s. Mensen hebben een zetje nodig om enthousiast te worden voor een voorstelling of expositie.”
Wat bieden jullie?
“Heel veel mensen, tot aan wethouders en leden van de Provinciale Staten, weten niet hoeveel cultuuraanbod er in Zeeland is. Het herfstnummer van het magazine Zeeuwse Cultuur Agenda bevat een kleine 300 evenementen in een periode van drie maanden. Dat varieert van pop tot klassiek en van moderne beeldende kunst tot erfgoed en musea. Een combinatie zie je bijvoorbeeld in het artikel over de filmhuizen in Zeeland, die soms in prachtige panden gevestigd zijn. Overigens bestaat deze agenda niet alleen in de vorm van een tijdschrift. We streven ook naar een multimediaal platform.”
Een multimediaal platform, wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
“Via ons multimediaal platform wordt de informatie en publiciteit tegelijkertijd via verschillende media gecommuniceerd naar de (potentiële) bezoeker. Crossmediale communicatie, wordt dat ook wel genoemd. Je probeert mensen op verschillende manieren te bereiken. Uiteindelijk wil je de bezoeker verleiden om uit zijn of haar stoel te komen en die te verruilen voor een stoel in het theater of de concertzaal.
Dat begint met een programmaboekje voor het hele jaar. De mensen die hun agenda ver vooruit plannen, maken hun keuze en boeken tickets. Maar tegenwoordig is de trend veel meer dat mensen een maand, een week, of zelfs een dag van tevoren pas beslissen. Een magazine werkt dan erg goed als warmmaker. Lekker bladerend op de bank worden je ideeën aangereikt en is er ruimte voor verdieping en achtergronden. Vervolgens krijg je via internet berichtjes, die je herinneren aan het evenement. Dat kan zijn via een nieuwsbrief voor het volgend weekend, of een berichtje op Facebook twee dagen van tevoren. Deze brede aanpak werkt. Het is plezierig voor de bezoeker, want die kan bewust een keuze maken en hoeft niet bang te zijn dat hij of zij iets mist of vergeet. Er komen immers meerdere reminders langs. En het is efficiënt, omdat je je kaartje direct met één klik kunt bestellen.
Wat voor de cultuurpartners leuk is, is de manier waarop je aandacht kan vragen voor je evenement. Bewust zoeken naar wat een reden zou kunnen zijn voor het publiek om te kiezen voor deze voorstelling. Tegenwoordig wordt de term ‘storytelling’ veel gebruikt. In ons geval betekent het dat we het verhaal achter de voorstelling of het evenement vertellen en uitdiepen. Daarmee laten we ook de diepere of persoonlijke lagen van de kunstenaars zien.
‘De Zeeuwse Cultuur Agenda
wordt breed gedragen’
Als Zeeuwse Cultuur Agenda introduceren we ook de ‘Cult-Vlogger’. Dit is een project samen met HZ-Cult waarin studenten en vrijwilligers via vlogs hun ervaringen gaan delen. Dat kan voorafgaand, achter de schermen, of tijdens een cultuurevenement zijn. De precieze uitwerking volgt nog, maar het heeft de potentie in zich om cultuur toegankelijker en zichtbaarder te maken. Hiermee komen we dichter bij het publiek te staan.
Voor mij persoonlijk is humor erg belangrijk. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Dus een presentatie mag verrassend, grappig en tegendraads zijn. Ik hou enorm van het Requiem van Mozart en het zou natuurlijk prachtig zijn als je dan in zo’n filmpje een close-up ziet van de zaal, waar tussen het publiek plotseling een orang-oetan zit.” Na een vragende blik verduidelijkt Rob: “Dieren kunnen enorm genieten van muziek.”
‘Humor is erg belangrijk. Dus een presentatie mag verrassend, grappig en tegendraads zijn’ –
Rob Bakker
“Het Zeeuws Orkest is een bijzonder orkest”
Rob Bakker
Het Zeeuws orkest is niet zomaar een orkest, als we Rob mogen geloven. “De groep klassieke muziekliefhebbers in Zeeland is beperkt, maar dat geldt voor de hele sector klassieke muziek. Neem bijvoorbeeld het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Niet iedere Nederlander bezoekt de concerten, maar bijna alle Nederlanders kennen het Concertgebouw Orkest. En precies dat is de ambitie van Het Zeeuws Orkest: als je er nog niet geweest bent, dan moet je er in ieder geval van gehoord hebben. Een symfonieorkest is groot. Er zitten zo’n 70 tot 90 orkestleden op het podium. In 130 jaar is het orkest uitgegroeid van een amateurensemble tot een provinciaal symfonieorkest dat zijn sporen verdiend heeft. Het Zeeuws Orkest is uniek en heeft een echt Zeeuwse inbedding en dat is dan ook de reden dat het niet is wegbezuinigd zoals veel andere orkesten. Nog steeds spelen ze in een combinatie van amateurs en professionals. Het Zeeuwse Orkest heeft de laatste tien jaar een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Het artistiek niveau is enorm omhoog gegaan. Dit is zeker in belangrijke mate te danken aan de huidige chef-dirigent Ivan Meylemans, een man die vele internationale prijzen heeft gewonnen en waar de passie van afspat. Het budget voor een symfonieorkest is heel beperkt, maar toch trekt Het Zeeuws Orkest steeds weer volle zalen. Er wordt gespeeld met plezier, passie en ambitie. Het publiek ziet en voelt dat en solisten van wereldfaam die meespelen, roemen de sfeer in het orkest. Menig groot orkest kan hier jaloers op zijn. Het orkest speelt ook een belangrijke rol in de talentontwikkeling in Zeeland. Elk jaar, tijdens het nieuwjaarsconcert, treedt een jong Zeeuws talent op als solist.”
Het Zeeuws Orkest is verrassend en vernieuwend. Enkele projecten van de afgelopen twee jaar: Met Bløf op Concert at Sea, The Wall van Pink Floyd als opening van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, een concert tussen de caissons van het Watersnoodmuseum, Nieuwsjaarsconcerten met Carel Kraayenhof en Yentl en de Boer. Maar ook ensembles tijdens de Kunstschouw, een scratch in de Grote Kerk van Veere en allerlei kinderconcerten.
Hoezo rijk aan cultuur: het herfstnummer van het magazine Zeeuwse Cultuur Agenda bevat een kleine 300 evenementen in een periode van drie maanden. Dat varieert van pop tot klassiek en van moderne beeldende kunst tot erfgoed en musea.
Over Rob Bakker
Rob Bakker is sinds twee jaar voorzitter van Het Zeeuws Orkest en nu hoofdredacteur van de Zeeuwse Cultuur Agenda. Hij is niet in deze functies gestapt omdat hij veel verstand heeft van klassieke muziek, maar omdat er iemand nodig was die de zichtbaarheid van het orkest zou kunnen vergroten. Rob is geen geboren Zeeuw, maar komt al sinds de afsluiting van het Veerse Gat veel in het vakantiehuis van zijn ouders aan het Veerse meer. Zijn eerste grote liefde was een Zeeuwse en op die manier wortelde hij in Zeeland. Een groot deel van zijn werkzame leven spendeerde Rob in de zorg. Zo was hij o.a. de oprichter van de GGD in 1985. Later stapte hij over naar de wereld van internet en startte in 1996 www.gezondheidsplein.nl. In 2002 werd op de familiegrond op Noord-Beveland ‘Landgoed Rijckholt’ opgezet, een woongemeenschap voor ouderen. Dit is inmiddels overgedragen aan dochter Kim, waardoor Rob nu tijd heeft voor vrijwilligerswerk.
Tekst Kim de Booij
Fotografie Hans Colijn, cultuurpartners en anderen