Harley-Davidson, wie kent het legendarische motormerk niet. Naast de iconische klassiekers zet het Amerikaanse merk steeds meer in op modernisering en een verbreding van het aanbod. In dit artikel maken we een testritje en niet op het minste model: de splinternieuwe Breakout® 114 te rijden.
Enige tijd terug presenteerde Harley-Davidson de nieuwe generatie Softails, waaronder de Breakout®. Hoewel het frame nog steeds de karakteristieke Softail looks heeft, is het nu een stuk lichter en stijver. De achtervering is perfect weggewerkt zodat deze de strakke en cleane look van de motor niet onderbreekt. Wat meteen opvalt, is de voorvork die ver vooruit loopt. Met name op de rechte stukken – in Zeeland talrijk aanwezig – rijdt dat fantastisch. En het bochtenwerk – op Zeeuwse dijkjes – wordt des te uitdagender maar steeds vlot en sportief.
Aandachtstrekker
De Breakout® is een absolute aandachtstrekker – hoofden draaien om als we door pittoresk Zierikzee toeren – en zodra je stopt, staan passanten stil om een bewonderende blik te werpen op deze krachtpatser. Ik bedoel, heb je die achterband gezien, een joekel van 240 mm. Een kloeke verwijzing naar het dragster-verleden. De sportiviteit van de Breakout® komt verder tot uiting in het Milwaukee-Eight Big Twin motorblok met 114 cubic inches motorinhoud dat garant staat voor een rijk koppel van 154 Nm. Soepel, vlot en – zoals Harley-Davidson het zelf samenvat -romig.
‘Lang, laag en stoer én de hartverwarmende Harley-Davidson roffel’
Moderne klassieker
De klassieke belijning, de imponerende achterband, het brede, digitale instrumentenpaneel, de dubbele tienspaaks velgen, het gestroomlijnde zadel, de dikke uitlaten – alles bij elkaar is de Breakout® verzorgd, gedetailleerd tot in de finesse. Samen met de uitgebalanceerde moderne motortechniek en instrumenten verenigt de Breakout® het klassieke DNA van Harley-Davidson met eigentijdse rijeigenschappen voor alle omstandigheden en gebruik. Niet in een hokje te vatten, maar daardoor een klassieker van de toekomst.