Slag op de Schelde: culinaire krachtmeting op het water

De kookwedstrijd Slag op de Schelde neemt steeds grotere vormen aan. Chefs uit heel Nederland en zelfs daarbuiten staan te trappelen om mee te doen. Je opgeven als deelnemer is één ding, maar aan boord komen als een van de zes finalisten, dat is een tweede.

Inmiddels is de Slag op de Schelde (niet te verwarren met die óm de Schelde) al vijf keer georganiseerd. Voorheen door restaurant Katseveer, de laatste twee jaar door het bestuur van de Slag Op De Schelde. Voorzitter Wim van Dalen heeft zijn handen er vol aan, maar is als Chef-kok zijnde ook super enthousiast. “Het is ontzettend leuk om te organiseren. En waar je vroeger vooral Zeeuwse deelnemers zag, krijgen we er nu steeds meer sterrenkoks uit heel Nederland bij. Dat zegt wel wat.” Wim vertelt dat wie mee wil doen, wel verbonden moet zijn aan een horecabedrijf. “Een team bestaat uit een chef of sous chef, een commis en een sommelier. Zij maken samen een wijn-spijs combinatie. Die dienen ze op papier in. Dat wordt blind beoordeeld, de jury ziet dus niet wie wat indient. Het is ook best lastig beoordelen zo van papier. Je moet dan ook echt wel de knowhow hebben van wat je leest.”

‘De voorwaarde is dat ze iets maken met een product uit de Oosterschelde en met asperge’ – Wim van Dalen

De jury, die voorgezeten wordt door Meesterkok Sjaak Jobse uit Zeeland, kiest uit alle aanmeldingen zes deelnemers die aan boord van het schip de Denick II mogen meedoen met de wedstrijd. “Daar hebben ze slechts een half uur de tijd om hun gerechten te bereiden voor de jury, maar ze hebben natuurlijk al zoveel mogelijk aan wal voorbereid. De voorwaarde is dat ze iets maken met een product uit de Oosterschelde en met asperge. Daar kiezen ze dan ook een wijn of cocktail bij” legt Wim uit. De winnaar krijgt eeuwige roem, erkenning en naamsbekendheid voor het bedrijf waar hij werkt, maar kan daarnaast ook bijzondere prijzen winnen. Denk aan een Green Egg, een handmade koksmes of zelfs een tatoeage. Onder andere om dat soort prijzen aan te kunnen bieden hebben diverse partners zich als sponsor verbonden aan het evenement, zoals Grand Hotel Ter Duin in Burgh-Haamstede. Hotelmanager Jelle Landman: “Wij vinden het belangrijk om ons voor de omgeving in te zetten. Je moet elkaar ook een beetje helpen in dit wereldje, het is toch veel ons kent ons. En het is ook gewoon leuk om eens iets te organiseren met elkaar. Je ziet dat Slag op de Schelde steeds beter gewaardeerd wordt, het is een uniek evenement.”

Naast de kookwedstrijd is er ook de Wine Making Challenge, een wedstrijd waar gastheer/gastvrouw een blend moeten maken van drie enkelvoudige wijnsoorten. Van de winnende blend worden maximaal duizend flessen gemaakt die een jaar later in de verkoop gaan in 14 verschillende landen binnen Europa. De eerstvolgende wedstrijd zal plaatsvinden op dinsdag 12 mei 2020. Wim hoopt weer op veel animo. “Qua grootte kunnen we niet groeien, we zitten vast aan de 250 plaatsen die aan boord zijn. Maar het leuke is natuurlijk dat we zien dat het van een regionaal naar een meer landelijk karakter gaat. We hebben producenten en leveranciers uit Zeeland aan boord die hun product promoten op de foodmarkt. Dat is niet meer alleen de horeca uit Zeeland, maar ook daarbuiten. En dat biedt geweldige kansen voor de branche.”

Volg de ontwikkelingen rondom Slag op de Schelde ook op

www.slagopdeschelde.com