In mijn vorige column eind 2015 deed ik de voorspelling dat vanwege de verandering in de bijtellingsregels het grootste aantal auto’s ooit in de geschiedenis op naam gesteld zou worden in een decembermaand!Deze voorspelling is met een registratie van bijna 70.000 personenauto’s ruim uitgekomen.
Tot nu toe was 2013 met zo’n 40.000 registraties het extreemste jaar ooit, maar dat is nu dus ruim overschreden. Om u er een gevoel bij te geven: voordat belastingmaatregelen in ruime mate de autokeuze beïnvloedden, bleef het aantal registraties in een decembermaand altijd onder de 10.000. In diezelfde column vroeg ik me ook af hoeveel van deze geregistreerde auto’s er al daadwerkelijk een eindgebruiker zouden hebben. Inmiddels is duidelijk dat er nog heel veel nieuwe auto’s beschikbaar zijn die een kenteken hebben van december 2015. Vrijwel alle merken die eind vorig jaar profiteerden van de ‘lage’ bijtelling, hebben nu nog van deze auto’s op voorraad.
Nog beschikbaar
Berijders van een zakelijke auto hadden er totaal niet op gerekend dat deze auto’s nog na december beschikbaar zouden zijn. Eind 2015 zijn er heel veel auto’s vervangen om nog zo lang mogelijk te profiteren van een ‘lage’ bijtelling. De auto’s die een kenteken hebben van 2015 vallen fiscaal gezien nog steeds in de regeling die op dat moment geldig was. Ook wanneer de auto nu nog niet verkocht is. Doordat het voor de zakelijke rijder begin 2016 niet duidelijk was dat deze auto’s nog volop beschikbaar waren viel de vraag naar dergelijk auto’s volledig weg. Inmiddels beginnen deze auto’s echter allemaal een weg te vinden naar een nieuwe eigenaar. Wie nog bijna vijf jaar lang wil profiteren van een ‘lage’ bijtelling kan dus nu alsnog zijn slag slaan. Voor de leasemaatschappijen leveren deze auto’s nog steeds nieuwe of vervangende contracten op. Het totaal aantal leasecontracten voor zakelijk gebruik blijft daarmee ook redelijk stabiel. Door de ontwikkeling op het gebied van private lease is het aantal zelfs groeiende. Voor de autoleveranciers, importeurs en dealers lijkt het grote aantal geregistreerde onverkochte auto’s uit 2015 inmiddels te gaan drukken op de aantallen die nu nieuw geregistreerd worden. Het aantal nieuw geregistreerde auto’s in de eerste twee maanden van dit jaar ligt 15% lager dan vorig jaar.
Uw eigen voorkeur
Dankzij het feit dat de bijtelling niet meer voor een groot gedeelte de keuze voor een auto bepaalt, is er wel een grote verschuiving te zien in de modellen die nu worden verkocht. De merken die voorheen geen modellen beschikbaar hadden met een ‘lage’ bijtelling stijgen weer op de ranglijsten. Uiteindelijk zal dit ten goede komen aan de restwaarden van de auto’s over enige jaren. Ook voor de gebruikte markt is immers een gevarieerd aanbod van modellen beter. Als gevolg van de nieuwe bijtellingsregels lijkt het ook aannemelijk dat er weer meer verantwoorde keuzes worden gemaakt aangaande merk en modellen. Met name de keuze voor hybride, benzine, diesel of elektrisch zal meer vanuit logica zoals kilometrage, aanschafwaarde en totaal kostenplaatje worden genomen. Dus geen 50.000 kilometer per jaar in een benzine/hybride uitvoering die gemiddeld de 1:10 nog niet haalt. Deze auto’s hebben een fiscale bijtelling die gebaseerd is op een CO2 uitstoot van 49 gr/km, terwijlde werkelijke uitstoot wel drie tot vier keer hoger ligt. Hierdoor is dus ten onrechte een bijtelling verkregen van 7% in plaats van 25%. De kansen zijn dus voor elk merk weer gelijk. U kunt weer een auto kiezen naar uw eigen voorkeur. Kies gewoon de auto die u het mooiste vindt, die het fijnst rijdt of de auto die gewoon lekker voordelig is in aanschaf. Tenzij u natuurlijk kiest voor een volledig elektrische auto, die voorlopig nog in de categorie van 4% bijtelling blijft.
Om je de best mogelijke ervaring te bieden maken wij gebruik van cookies. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Prima