Column door Bert Flipse.
Het is een aantal keer uitgesteld, er was al een eerste versie, ik heb er in vier eerdere columns al over geschreven en het is voor de automotive branche wellicht belangrijker dan Prinsjesdag. We hebben het over de Autobrief 2 van staatsecretaris Wiebes van Financiën.
Voor degenen die niet precies weten wat een Autobrief van de staatssecretaris precies inhoud even een korte toelichting. Voor de autoleasebranche is het van groot belang om inzicht te hebben in fiscale regelgeving voor meerdere jaren. Leasecontracten worden immers aangegaan voor meerdere jaren. Het is dan op zijn minst handig zowel voor de gebruiker als de eigenaar van de auto om voor de hele periode te weten waar men aan toe is.
Of er bijvoorbeeld houderschapsbelasting betaald moet worden en zo ja, hoeveel? Of er voor de auto bijtelling geldt en zo ja, welk percentage? Of de BPM bij buitenlandse verkoop teruggevorderd kan worden of niet, enzovoorts. Voor 2016 is de regelgeving vervolgens vastgelegd in een tussenregeling tussen Autobrief 1 en Autobrief 2. Autobrief 2 regelt nu dus alles voor de periode 2017-2020. Zodoende hebben wij eigenlijk ons eigen Prinsjesdag momentje gehad ruim voor de derde dinsdag van september.
Wat staat ons te wachten tot en met 2020?
Een heet hangijzer voor vele berijders van een zakelijke auto is toch wel de bijtelling. Na jarenlange fiscale stimulering van een lagere CO2 uitstoot wordt dit gehele concept losgelaten. Ondanks het feit dat fabrikanten heel veel CO2 reductie hebben bereikt over de gehele linie en dit nog steeds verder doorgaat. Alleen de volledige elektrische auto’s hebben nog een aparte bijtellingsklasse. De staatsecretaris verwacht dat deze auto’s tegen 2020 ook daadwerkelijke in ruime mate betaalbaar op de markt zijn. Alle overige auto’s gaan weer terug naar het niveau van 2007: 22% bijtelling. Helaas wordt hier voorbijgegaan aan het feit dat voor heel veel bestuurders de kosten van bijtelling niet in verhouding staat tot het privégebruik van de auto. Voor de stekkerauto’s gaat het percentage na een ruime verdubbeling in 2016 stapsgewijs naar het nieuwe tarief. Voor alle overige auto’s is dit al vanaf 2017 het geval.
De motorrijtuigenbelasting gaat voor alle personenvoertuigen met 2% omlaag. Voor de meeste auto’s zijn dit slechts maximaal enkele euro’s per maand. De stekker hybride auto gaat vanaf 2016 half tarief betalen en we gingen er tot nu toe vanuit dat dit vanaf 2017 volledig tarief zou worden. De periode van half tarief is echter met twee jaar verlengd. Het aanschaffen van nieuwe hybrides wordt bijna niet meer gestimuleerd. Het is dan ook volstrekt onduidelijk waarom reeds rijdende hybrides dit onverwachte voordeel wel verkrijgen? Volledig elektrische auto’s behouden een vrijstelling.
Dan de aanschafbelasting BPM. De staatsecretaris beloofd dit af te bouwen met 12% tot 2020. Doordat het vaste bedrag per auto wordt verhoogd, kan het CO2 afhankelijke deel iets omlaag. Ik zal u de details van een ingewikkeld extra tabel voor hybride auto’s besparen. Wel kan ik u beloven dat u bij aanschaf of het leasen van een nieuwe auto niets gaat merken van lagere BPM bedragen. Deze vallen volledig in het niet bij de prijsverhoging die fabrikanten zullen doorvoeren in dezelfde periode.
Wat nu te doen?
De meesten van ons dragen graag een steentje bij aan het financieel draaiend houden van ons land. Velen zullen er echter niet graag geheel vrijwillig meer aan bijdragen dan nodig. Wanneer u overweegt om binnen afzienbare tijd een nieuwe zakelijke auto te kopen of te leasen dan geldt voor heel veel auto’s dat u een forse extra bijdrage mag doen in de collectezak van onze staatsecretaris Wiebes áls u dit na 31 december 2015 doet. Met name voor de bestuurders die naast zakelijk gebruik de auto ook privé gebruiken zijn dit aanzienlijke bedragen. Voor een middenklasser met een cataloguswaarde van € 27.500,- kan dit oplopen tot wel € 83,- netto privégeld per maand. De regelgeving voor de bijtelling is voor 60 maanden vast vanaf aanschaf van de auto, ofwel in dit voorbeeld dus bijna € 5.000,-!
In de laatste maanden van het jaar zullen veel nieuwe auto’s worden geregistreerd. Daarmee zal het lijken alsof de autobranche weer volledig in de lift zit. Het zullen zeker alleen de merken zijn die nu fiscaal vriendelijke auto’s hebben die hiervan profiteren. Volgend jaar zal de veelzijdigheid van de zakelijke ingezette auto’s weer een stuk groter zijn. Autorijden wordt weer een heel stuk duurder, maar u kunt in ieder geval weer wel een auto van uw eigen keuze kiezen. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker…