Het oude Mondragon was een hotel-restaurant met concertzaal erachter. Het stond al sinds 2001 leeg en dat was het eeuwenoude pand op z’n zachtst gezegd goed aan te zien. Aannemer Hans Boogert zag echter potentie.
Kon Hans er opnieuw een hoogwaardig hotel-restaurant van maken? Die uitdaging begon bij het vinden van een investeerder en toekomstig exploitant. Die laatste vond hij als eerst: Govert Janzen. “Ik was mijn hele leven nog maar een keer of vier in Zierikzee geweest”, vertelt hij. “Het Mondragonpand was me die keren niet eens opgevallen. Totdat Hans het me liet zien. Het was, hoewel flink in verval geraakt, een mooi pand. Ik zag wel mogelijkheden, zowel voor het pand, als voor Zierikzee. Want gek genoeg was hier nog geen hotel. En dat terwijl Zierikzee een leuke bestemming voor toeristen is en het ook veel internationaal georiënteerde bedrijven herbergt. Zij hebben regelmatig mensen te gast die ergens moeten overnachten. Al deze punten heb ik verwerkt in een businessplan. Het werd positief ontvangen door de bank en investeerder Henk de Pagter van De Pagter Beheer BV uit Barendrecht.”
‘Je weet dat alles splinter-nieuw is, maar toch ademt het die 18e-eeuwse historie’
Durf
“In het begin was ik terughoudend”, geeft Henk allereerst toe. “Maar na een aantal gesprekken met Hans en Govert en het zien van de tekeningen van de architect, raakte ik enthousiast. Kijk, bij projecten als deze komt altijd risico kijken. Je moet met elkaar het lef hebben om te ondernemen en risico’s te nemen waar anderen dat niet aandurven. Dat doe je alleen met mensen waar je vertrouwen in hebt. Govert, die voorheen directeur was van het Badhotel in Domburg, had zo’n sterke visie en was zo gedreven, daar had ik alle vertrouwen in. Net als in Hans. En terecht, als je nu het resultaat ziet, wat het team en de vaklieden gepresteerd hebben. Het is echt een hotel van topkwaliteit geworden.”
Uitstraling van vroeger
Maar voordat het zover was, moest er enorm veel gebeuren. De concertzaal achter en de twee kleine huisjes links naast het Mondragonpand moesten gesloopt worden. Deze waren niet meer te redden. Daarna volgde de zoektocht naar de juiste materialen om het pand weer zijn oude grandeur terug te geven en de nieuwbouw er naadloos op aan te laten sluiten. Deze zoektocht werd toevertrouwd aan Bouwcenter Esselink. “Aan de hand van tekeningen en gesprekken kregen we een goed beeld van waar men naar op zoek was”, begint Leendert Kranenburg. “Vervolgens namen we de opdrachtgever mee naar onze showroom en leveranciers, maakten maatwerk tekeningen en gaven advies over materiaalkeuzes. Bij een project als dit, is dat enorm belangrijk. Je probeert dezelfde uitstraling van vroeger met een modern product terug te brengen. De gevel en het tegelwerk zijn daar goede voorbeelden van.”
De gevel is inderdaad prachtig gerestaureerd, tot aan de vier sierelementen in de vorm van een meisjesportret aan toe. En zodra je het Mondragonpand door de hoge deuren binnenstapt, kijk je meteen uit over de prachtige marmeren vloer, zo’n dertig meter de indrukwekkende hal in. Je weet dat alles splinternieuw is, maar toch ademt het die 18e-eeuwse historie.
‘De materialen zijn super-modern, maar door de juiste motieven en toepassingen ogen ze klassiek’
Strak-klassiek
De trap aan het eind van de hal lokt je die kant op en daar zie de eerste glimp van een modern ontwerp: de glazen overgang van het oude Mondragonpand naar het nieuwbouwdeel, waar de hotelkamers in gevestigd zijn. Ook hier vind je weer die klassieke kenmerken terug, maar toch oogt het bijtijds. “Belinda Ubbink van Studio Bink in Arnhem heeft alles precies zo ontworpen, als ik het bedoeld had”, zegt Govert. “Strak-klassiek, is hoe onze gasten het vaak omschrijven. Het is niet ouderwets of oubollig, maar een verrijking van een klassiek interieur.”
Interieur
De stoffering en vloerbedekking spelen in dit interieur een belangrijke rol. In de hal zagen we de traploper al en in de gang de stervormige vloerbedekking. Nu vallen ook de gordijnen, kussens en kleedjes op. Alles past in dit unieke strak-klassieke beeld. “Niets is standaard”, bevestigt leverancier Frans-Jan Witte van TMC. “De materialen zijn supermodern, maar door de juiste motieven en toepassingen ogen ze klassiek. Of je je nu in de hotelkamer bevindt, in het gezellige café ‘t Gouden Elfje, of in het restaurant. Overal zie je nieuwe materialen in een oud jasje. Kijk bijvoorbeeld naar de vloer in het restaurant. Hier hebben we met een fijn driekleurig visgraatmotief een oude uitstraling gecreëerd, maar in werkelijkheid is het een moderne pvc-vloer. We zijn trots op het schitterende eindresultaat. Zeker gezien de tijdsdruk die er achter de uitvoering zat. Maar dankzij de goede samenwerking tussen alle partijen, hebben we samen deze unieke prestatie kunnen leveren.”
Schilderij
Nu we op de vloer van het restaurant zijn gewezen, kijken we daar eens goed om ons heen. Hier kun je niet om de indrukwekkende schilderij-wand heen. In de hotelkamers zag we er al voorbeelden van, maar deze is van zo’n onmetelijke grootte, dat je er automatisch even bij stil gaat staan. “Het is een behang uit één stuk. Dat was een flinke klus”, aldus Mykel Saarloos van Schildersbedrijf Zuid-West-Hoek. Is de opvallende gouden muur ook van zijn hand? “Ja. Met een speciale techniek hebben we er slagen in verwerkt, waardoor je een apart effect krijgt. Het was voor ons een buitenkans om hier met zulke mooie materialen te kunnen werken. De lijsten en plinten op de muren waren ook zo’n bijzonder aspect. Er is heel wat vakmanschap nodig om het kunststof materiaal naadloos aan te laten sluiten. Ik ben echt dankbaar dat ik van de opdrachtgevers het vertrouwen heb gekregen om dit te doen.”
Bereikbaar
Naast al deze pracht en praal, zijn er ook belangrijke randvoorwaarden die aan de Mondragon-beleving bijdragen. Goede bereikbaarheid bijvoorbeeld. “Govert wilde al vanaf het begin van de bouw telefonisch goed bereikbaar zijn”, legt Mark Minnaard van Conniption uit. “We zijn specialist op het gebied van zakelijke telefonie en in staat maatwerk te leveren. Zo kunnen we bijvoorbeeld zorgen dat je een mooi telefoonnummer krijgt. Bij Mondragon werd dat 0111-230000. Dat was voor Govert een belangrijke reden om voor ons te kiezen. Mede doordat hij ons al vroeg in het bouwproces betrok, konden we zorgen een telefonieoplossing die meerwaarde biedt voor de hotellerie, voorzien van een geavanceerde nachtschakeling en een taalmodule. Zo krijgt iemand die vanuit het buitenland belt, meteen een boodschap in zijn eigen taal te horen.”
‘Het mooie menu wordt extra bijzonder dankzij subtiele Spaanse invloeden’
Spaanse invloeden
Dit soort puntjes op de i zien we ook terug in culinaire zin. Het mooie menu wordt extra bijzonder dankzij subtiele Spaanse invloeden. Deze keuze is geen toeval. Cristobal Mondragon, waar het restaurant en hotel naar vernoemd zijn, was namelijk van Spaanse afkomst. In Vinos i Cavas vond Govert de juiste partij om deze afkomst extra aandacht te geven. “Dat doen we met onze wijnen, cava’s, olijfolie, Pata Negra, jam en exclusieve ansjovis, die we rechtstreeks uit Spanje halen”, legt Lieke van Lent uit. “Bij Mondragon hebben we rekening gehouden met de Baskische regio waar deze veldheer vandaan kwam. Hier zijn de wijnen mooi zuiver en dankzij het koele klimaat heerlijk verfrissend. De verhalen van onze wijnboeren nemen we mee naar Mondragon. Aan tafel worden deze naverteld. Het geeft de gast nog meer beleving.”
Al met al is het lastig te kiezen welke van alle aspecten de beleving in Mondragon nu werkelijk het meest bijzonder maakt. Maar niet voor Govert. “Het zijn de medewerkers. Zij maken het verschil.” En dat klopt. Het handje en de vriendelijke lach bij binnenkomst. Het persoonlijke praatje en de gastvrijheid zijn misschien wel de ultieme punt op de i.
‘Het persoonlijke praatje en de gastvrijheid zijn misschien wel de ultieme punt op de i’
Het merk
Ook wanneer je er nog nooit geweest bent, moet de identiteit van Mondragon duidelijk zijn. Iets moet je aandacht trekken om vervolgens de stap door die grote deuren van Mondragon te willen zetten. Bureau Nilsson zorgde ervoor dat ook op dit vlak aan alles is gedacht. “We hebben ons laten inspireren door de klassiek-moderne elementen van het hotel”, legt Edwin Staps uit. “In de vormgeving, het logo en de typografie zie je diezelfde combinatie van modern en historie. Dit hebben we vervolgens vertaald naar verschillende middelen: van de deurhangers tot aan de website.” Hoe Nilsson de leeuw uit het oude familiewapen van Mondragon abstract modern, maar toch elegant klassiek hebben gemaakt, is een waar kunststukje. Rob Lambert: “We vinden het super belangrijk om de essentie van een merk of campagne te raken. Dat proberen wij vervolgens te vertalen naar een strategie, aanpak en visuele identiteit.” We kunnen niet anders zeggen, dan dat dit bij Mondragon bijzonder goed gelukt is.
Tekst Kim de Booij
Fotografie Suzan Fotografie