Exclusieve VIVACE-voorstelling van de nieuwe DS 9 E-Tense Opéra. Frankrijk heeft weer een nieuw Grande Routière en president Macron een chique dienstauto. Met de DS 9 keert het jonge merk DS naar zijn oorsprong terug.
Historie
In 1955 verscheen de waarschijnlijk meest sensationele auto die de wereld na de oorlog te zien gekregen heeft, de DS19. Alles was anders dan men gewend geweest was. Technisch bood de wagen een geheel nieuw veersysteem aan op basis van olie en gas. In Nederland kreeg hij al gauw de naam strijkijzer of snoek. DS 19 was echter het productiecijfer en als een Fransman dat woord uitspreekt, hoor je: ‘la Déèsse’…Laat nu dat woord in het Frans godin betekenen! Ik sta vierkant achter deze benadering, laat de godin in haar waarde en spreek dus alle DS-sen met het persoonlijk voornaamwoord ‘zij’ aan.
La nouvelle marque
In 2009 stelde Citroën de nieuwe lijn voor: de Citroën DS 3 was de allereerste. Sinds 2014 is DS Automobiles echter een zelfstandig premiummerk en op dit moment zijn er vier schitterende modellen van DS die uitsluitend via DS-stores worden verkocht. In ons provinciaal geval hebben we te maken met de DS Store in Breda, onderdeel van de Van Beek autobedrijven.
Sensationnel
De SUV is weliswaar booming, dat heeft de DS 7 Crossback al aangetoond. DS Automobiles heeft er echter bewust voor gekozen om weer een grote, ongelooflijk comfortabele limousine uit te brengen die net als klinkende namen als Louis Vuitton, Hermès, Givency, Dior en Chanel uit de lichtstad Parijs komt.
De DS 9 is ontworpen door de Nederlandse designer Ivo Groen en ik zie haar als dé wederopstanding van de DS 19 uit 1955.
La belle
We gaan de prachtige dame eens nader bekijken.
De basis van haar elegante design is de karakteristieke schouderlijn die boven de koplamp begint en eindigt bij de geschubde textuur van het achterlicht. Als ik haar schuin van achteren bekijk, zie ik die lijn oplopen als van een jacht dat omhoog komt uit het water om verder te versnellen.
Ivo Groen: “Dat heb ik getekend met een vette knipoog naar de oorspronkelijke DS 19 die dankzij de bijzondere vering zo’n elegante manier van starten had.”
Eigenlijk is het een vierdeurs coupé in plaats van een limousine of sedan. Zij meet bijna vijf meter in de lengte en dan ineens ontwaren we bovenin de C-stijl op de achterruit oranje lichtjes, daar waar de oorspronkelijke godin haar richtingaanwijzers had. Op die plaats is het Europees niet meer toegestaan clignoteurs te plaatsen, dus markeert het rudimentaire lichtje de bovenkant van het grote openslaande achterportier.
Le Sabre
Op de motorkap vinden we middenop een geprononceerde strip met ‘Clous de Paris’- guilloches, de bijzondere Franse manier van metaalbewerking. Ivo Groen: “Die blade of sabre in het Frans is alweer een knipoog, nu naar carrossiers uit het verleden zoals Figoni & Falschi, Chapron en Saoutchik die schitterende creaties aan het nagelslacht hebben nagelaten én hij was tussen 1955 en 1975 een geliefde optie voor DS-bezitters.”
La lumière impressionnante
De hypnotische begroetingsceremonie van de DS 9 is indrukwekkend: als je haar op afstand opent, stralen in elke koplamp je drie led-modules toe. Ze draaien om hun eigen as en nemen dan de taak op zich waarvoor ze gemaakt zijn. Het zijn net geslepen diamanten en het lijkt alsof je in de ogen van een betoverende godin kijkt.
Het systeem heet DS Active Led-Vision en het combineert stijl met technologie. Afhankelijk van de stuurhoek, de rijsnelheid en de weersomstandigheden bewegen deze led-modules in horizontale of verticale richting. Ook de achterlichten zijn uniek: ze hebben een drie dimensionaal schubvormig motief, gebaseerd op de piramide die voor het Louvre staat.
Finitions et définitions
In het interieur ontbreken de retrokenmerken volledig. De naoorlogse Franse school had luxe binnenin de auto vrijwel afgezworen, het moest eenvoudig en doelmatig zijn. Wat de DS 9 betreft is deze filosofie écht verleden tijd, want als je plaatsneemt in de DS 9 is pure luxe troef. Het lijkt wel of het dashboard door een juwelier ontworpen is. Alles glimt en glanst door geciseleerd metaal en geborsteld aluminium. Je wordt ondergedompeld in nappaleer en alcantara. Zodra je haar start, kantelt het bijzondere BRM-horloge hoog op de middenconsole tevoorschijn, een Frans sieraad op zich. Een ander spraakmakend detail is het guillocheerwerk ‘Clous de Paris’ op de middenconsole.
Comfortable
Wat een zitcomfort biedt deze DS 9! De voorstoelen bieden zowel optimale steun als wellness. Dat laatste gevoel wordt achterin nog extra versterkt door de zalige beenruimte die mede veroorzaakt wordt door de enorme wielbasis van 2,90 meter! Het robijnrode nappaleer met horlogebandmotief is van de allerhoogste kwaliteit, want het wordt gelooid van koeien die hoog op de Beierse en Zwitserse alpenweiden staan, waar weinig muggen en helemaal geen prikkeldraad is. Rechts achterin rust mijn linkerarm op een lounge-armsteun, zijn de USB-poorten, de grote opbergvakken en de knoppen voor de rugmassage onder handbereik. Wat een zalig gevoel van welbehagen..!
En route pour le luxe
Oftewel rijden als een godin in Frankrijk… De bijna vijf meter lange grande dame wordt op dit moment nog aangedreven door een viercilinder turbobenzinemotor in samenwerking met een 81 kW sterke elektromotor. Samen vormen ze een systeemvermogen van 225 pk.
Een achttraps automaat zorgt voor de fabuleuze overbrenging. Via Plug-in hybrid wordt de accu snel opgeladen en rijdt ze ruim 80 kilometer elektrisch, daarna ondersteunt de E-motor het benzinegebeuren. De stille B-, de ondersteunende E-motor, het geluiddempende glas rondom en de behaaglijke aanwezigheid van een Focal soundinstallatie die niet onderdoet voor die van het theater l’ Olympia in Parijs, vormen de basis voor het comfort aan de ene kant.
Voor die andere kant is de Active Scan Suspension verantwoordelijk. Het intelligente veersysteem scant via de bovenaan de voorruit geplaatste camera en verschillende sensoren het wegdek om zo op oneffenheden te anticiperen. Ze sturen deze gegevens in enkele milliseconden door naar een elektronische eenheid die elk wiel afzonderlijk aanstuurt. Afhankelijk van deze signalen wordt de schokdemping in een continu proces verstevigd of versoepeld. Dit heb ik als een optimaal comfort ervaren!
Ik neem afscheid van de godin met een traan op mijn wang, un peu amoureux de ma Déesse…
tekst > Rob Strating