Aandacht laat mensen stralen. Daar draait het om bij DB Keukens. En dan hebben ze het niet alleen over hun klanten, maar zeker ook over hun eigen medewerkers. In hun prachtige nieuwe hoofdkantoor is dat aan alles te zien.
Door een snelle groei van DB Keukens begon het hoofdkantoor in Sint Annaland aan alle kanten te knellen. De kantoorruimtes, kantine en het magazijn, alles werd te klein en dat is natuurlijk niet fijn werken. Tijd dus om in te grijpen. Dat deden ze, en hoe!
Nieuwbouw hoofdkantoor
Om de hoek van de showroom zie je nu geen eenvoudige loods meer, maar een sfeervol nieuw kantoorgebouw. Qua materiaalgebruik heeft het veel weg van een Zeeuwse schuur. De zwarte gevel met de witte accenten en ruwe houten kaders om de ramen laten al zien dat dit niet zomaar een kantoor is, maar een fijne plek om te werken. Dat beeld wordt nog eens versterkt door de gezellige kantoortuin.
Verbinding
Die tuin blijkt een belangrijke functie te hebben. “Net als onze nieuwe kantine, zorgt de tuin voor verbinding tussen de medewerkers van alle afdelingen”, legt HR-medewerkster Rianne uit. “Voorheen hadden we geen gezamenlijke ruimte waar we allemaal tegelijk konden verblijven. Maar nu zie je dat medewerkers van de verschillende teams veel meer bij elkaar komen.”
Eén team
Juist die verbinding vindt men bij DB Keukens ontzettend belangrijk. “Verkopers, orderverwerkers, klantenteams, logistiek en montage, met z’n allen proberen we richting de klant één team te vormen, zodat die een fijn en soepel proces ervaart. Dat is iets waar we ons echt in onderscheiden”, vertelt bedrijfsleider Gert-Jan. “Het nieuwe kantoor ondersteunt dit veel beter dan het oude.”
‘Qua materiaalgebruik heeft het veel weg van een Zeeuwse schuur’
Toeval is dat niet. Het nieuwe kantoor is er speciaal op ingericht om een zo prettig mogelijke werkomgeving voor alle medewerkers te creëren en ontmoeting te stimuleren. Aan interieurontwerpster Janine Pieters De Groene van Green dot Design was het de uitdaging om daar invulling aan te geven.
Green dot Design
Janine begon vanuit een duidelijk herkenbaar concept. “Voortbordurend op de buitenzijde van het pand heb ik de Zeeuwse schuur als uitgangspunt genomen. Je ziet dat terug in de kleuren en materialen.” Meer uitleg hierover van Janine is niet nodig. De pvc vloer bij de entree met de uitstraling van ruwe houten planken. De zwarte en witte kleuraccenten. De betonlook vloeren in de kantoorruimten en de steenlook muren in de brasserie. Alles ademt ‘Zeeuwse schuur’. Het vele natuurlijke groen legt tot slot de verbinding met het omliggende polderlandschap.
Dankzij deze interieurkeuzes voel je je snel thuis in het kantoor van DB Keukens. Wat dat betreft is de opdracht ‘prettige werkomgeving’ al geslaagd. Maar er zit nog veel meer achter. Er is rekening gehouden met geluiddemping, lichtinval en zichtlijnen. Strakke lijnen en organische vormen wisselen elkaar bovendien af, waardoor alles perfect in balans is. De open trap is een echte eyecatcher, een statement piece dat alle ruimten verbindt en zodoende fungeert als centraal ontmoetingspunt in het kantoor. De glazen wanden zorgen voor transparantie en stimuleren contact. Werkelijk overal zie je de creatieve vertaling van de wensen van DB Keukens.
Ruwbouw door Fraanje
Voordat dit alles gerealiseerd kon worden, moest natuurlijk het casco worden neergezet. Daarvoor wendde DB Keukens zich tot Aannemingsbedrijf Fraanje, een bekende samenwerkingspartner. “Onze grootste uitdaging zat in de aansluiting van de nieuwbouw op de bestaande bouw en de strakke tijdsplanning waarin het gereed moest zijn”, legt Steef de Gast van Fraanje uit. “Eerst moest een grote hal aangebouwd worden en direct daarna het kantoor. Er zat flinke druk op, maar het is gelukt!”
“Het mooiste van dit project zat hem wat mij betreft echter in de samenwerking”, gaat Steef verder. “DB Keukens is al jaren een gewaardeerde zakenpartner van ons. In veel van onze bouwprojecten staan keukens van dit bedrijf. Het feit dat ze nu het vertrouwen in ons en onze adviezen stelden, maakte dit een geweldig mooi project om te mogen doen.”
Afbouw door Bouwbedrijf Krijger
Peter Kraamer van Bouwbedrijf Krijger is het daar roerend mee eens. “Bij DB Keukens geldt: bouwen op vertrouwen. Ze vertrouwden in dit project op ons voor de afbouw binnenin. We hebben al regelmatig showrooms voor ze omgebouwd, dus kennen hun wensen qua afwerking. Alles moet netjes zijn, want dat is ook de belofte die zij zelf doen aan hun klanten. Wij vinden het vooral leuk, want dan kun je echt trots zijn op het resultaat.”
De grootste uitdaging voor Bouwbedrijf Krijger, onderdeel van Bouwgroep Schrijver, zat hem in de combinatie verbouw/nieuwbouw. “Het nieuwbouwkantoor werd tegen en deels in het bestaande pand gebouwd. Dat betekende onder meer dat we bestaande wanden en plafonds moesten slopen zonder mooie elementen verloren te laten gaan. En het betekende bouwen in een omgeving waar medewerkers van DB Keukens aan het werk zijn. Gelukkig hebben we daar veel ervaring mee. We weten hoe we overlast moeten minimaliseren. Het mooiste compliment voor ons was dan ook dat de medewerkers zo tevreden zijn.”
Medewerkers dik tevreden
“Als ik voor mijn collega’s van het magazijn en logistiek mag spreken: wij zijn dik tevreden met onze nieuwe ruimte”, geeft Leon aan. “We kunnen door het grotere magazijn efficiënter werken en er is minder kans op schade. We hebben bovendien een nieuwe vrachtwagen gekregen, zodat we het complete klantproces weer in eigen beheer kunnen doen. Dat maakt voor de klant echt een groot verschil. En wat ook fijn is, we kunnen ergonomisch beter werken.” “Daar genieten wij op kantoor ook van met onze zit-sta-bureaus”, vult klantteam-medewerkster Leanne aan.
Ontwerp werd werkelijkheid
De fijne bureaus, mooie vloeren, gezellige zitjes en alle meubilair in de kantoor- en vergaderruimten zijn geleverd en aangebracht door TMC Project. “Wat Green dot Design heeft ontworpen, hebben wij gestalte gegeven”, legt Jacor Giljam van TMC Project uit. “We werken vaak samen met Janine en dat is altijd heel prettig, ook in dit project weer. Net zo fijn was de samenwerking met DB Keukens overigens. Ook wij ervaarden van hen veel vertrouwen.”
Demodag
Dat vertrouwen was meer dan terecht. Het interieur is precies geworden zoals het ontwerp. “Klanten moeten op ons kunnen vertrouwen en waar mogelijk proberen we hun verwachtingen te overtreffen. Voor DB Keukens hebben we bijvoorbeeld een demodag georganiseerd waarbij we allerlei materialen en meubelen uitstalden zodat ze deze in het echt konden voelen, zien en testen. Dat werd zeer gewaardeerd.”
De grootste waardering komt wat Jacor betreft toe aan zijn team. “Het is echt bijzonder wat zij in een uitdagende bouwomgeving onder hoge werkdruk voor elkaar hebben gekregen. Juist in deze situaties komt ons team het beste tot zijn recht.”
Stijging klanttevredenheid
Ook de teams van DB Keukens komen nu beter tot hun recht. “Het is veel fijner werken én we zien een stijging in onze klanttevredenheid”, vertelt Maaike, medewerkster van de telefooncentrale. “Een keuken plaatsen is een complex proces. Je hebt zoveel keuzes, zoveel leveranciers en steeds unieke situaties bij de klanten thuis, waardoor er veel mis kan gaan. Doordat dit kantoor ons nu veel beter faciliteert in samenwerken, zie je dat we fouten kunnen voorkomen. En als ze toch gebeuren, lossen we ze samen snel op. Juist in die kleine dingen maken wij het grote verschil.”
De grootste waardering komt wat Jacor betreft toe aan zijn team. “Het is echt bijzonder wat zij in een uitdagende bouwomgeving onder hoge werkdruk voor elkaar hebben gekregen. Juist in deze situaties komt ons team het beste tot zijn recht.”
Het echte wauw-effect
Green dot Design heeft met de vides, in de driehoekige vorm van het logo van DB Keukengroep, een echt wauw-effect gecreëerd. Maar het grootste wauw-effect voor het bedrijf is de reactie van de medewerkers, hoeveel plezier zij aan hun nieuwe werkomgeving beleven.
Eigen vakschool
Een deel van die eer komt toe aan de eigen vakschool van DB Keukens. “We leiden medewerkers hier intern op”, legt montagetrainer Jacco uit. “Ze leren niet alleen hun eigen taken goed uit te voeren, maar vooral ook de verbinding met collega’s van andere teams te leggen. Het kantoor faciliteert dat. En het biedt ons nu bovendien alle ruimte en faciliteiten voor onze trainingen.”
Toekomst
Zo is iedereen binnen DB Keukens blij met de nieuwe situatie, ook de verkopers in de showroom. “De nieuwbouw biedt de mogelijkheid om onze showroom in het oude kantoor uit te breiden”, legt verkoopleider Izaak uit. “Dat gaan we volgens ons nieuwe concept doen, met een groot aanbod aan keukens en extra ruimte voor sfeerbeleving. Het wordt fantastisch. Echt, heel DB Keukengroep is met dit nieuwe kantoor klaar voor de toekomst!”
Tekst Kim de Booij
Fotografie Jeffrey Ruesink