Sommige couturiers lijken als couturier te zijn geboren. Dit gaat zeker op voor modeontwerper Edwin Oudshoorn. Al sinds zijn prille jeugd in het Zuid-Hollandse Lisse is hij gefascineerd door mooie kleding en altijd bezig met het maken en ontwerpen van mode. Inmiddels is zijn naam een begrip in de nationale en internationale wereld van haute couture, met shows in binnen- en buitenland. Menig BN-er betreedt dan ook graag de rode loper in een jurk uit zijn atelier. Op 19 maart 2021 presenteert hij een bijzondere Zeeuwse collectie in de Grote Kerk in Goes, tijdens Goes Couture. Een verrassende show om naar uit te kijken, alleen te zien in Goes. In dit interview licht hij alvast een tipje van de sluier voor u op.
Hebt u iets met Zeeland?
‘Mijn tante woont in Zeeland, de oudste zus van mijn moeder. In mijn vroege kindertijd kwam ik hier dan ook regelmatig. Nu kom ik er niet meer zo vaak. Voor het geven van dit interview, in november, was ik in Goes en hebben mijn partner en ik overnacht aan de Goese kade. Midden in coronatijd, alle horeca dicht, regenachtig weer. Het was er stil en grijs, maar toch ook mooi. Vooral de lantaarns rondom de kade, die weerspiegelden in het water; een prachtig gezicht!’
Hoe is uw passie voor mode ontstaan?
‘Die passie heeft er altijd ingezeten. Toen ik nog heel klein was, riep ik al dat ik modeontwerper wilde worden. Op mijn achtste kreeg ik mijn eerste naaimachine van mijn ouders. Als iemand iets bijzonders droeg, kon ik dat als klein jongetje drie maanden later nog navertellen. Voor mijn moeder maakte ik mijn eerste jurk toen ik veertien was. En dat ben ik blijven doen: elke collectie maak ik één jurk voor haar. Mijn ouders stonden altijd voor me klaar en waren altijd heel opbouwend. Mijn moeder helpt nog steeds met shows; ze borduurt mee, brengt broodjes backstage, noem maar op.’
Als u geen couturier was geworden, wat had u dan willen zijn?
‘Dan was ik misschien in de bloemenbranche terecht gekomen, als bloemist. Als student heb ik acht jaar lang in een bloemenzaak gewerkt.’
Wat rekent u tot de hoogtepunten uit uw carrière?
‘Sowieso het feit dat we nog kunnen bestaan, in dit modeklimaat in Nederland. Dat we een atelier op de Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam hebben, en een salon op de Overtoom, waar wij klanten ontvangen. Verder heb ik goede herinneringen aan de Coutureweek in Parijs (2016) en aan mijn projecten voor musea. Zo ontwierp ik onder andere stukken voor een tentoonstelling in de Hermitage, De Lakenhal in Leiden en drie keer voor het Rijksmuseum. Grappig is dat een jurk dan opeens een kunstobject wordt. Je doet de jurk in een hoes, brengt deze op de fiets naar het museum en vervolgens staan er allemaal suppoosten met handschoenen omheen!’
Wat is het kenmerk van een Edwin Oudshoorn-creatie?
‘Dat vind ik zelf lastig om te zeggen. Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen mijn werk direct herkennen.’ Zijn partner Nick vult aan: ‘Het werk van Edwin is altijd vrouwelijk, nooit androgyn. En heel organisch; een creatie ontstaat als het ware onder zijn handen. Borduursels worden aangebracht terwijl een kledingstuk op de pop zit. Zo wordt niet de stof als leidraad gepakt, maar het lichaam.’
De corona-pandemie heeft de wereld ingrijpend veranderd. Ziet u dit ook terug in het modebeeld?
‘Als je nu kijkt naar de collectie van de grote ketens, zie je vooral tops. Alleen wat binnen je computerscherm past, is nu belangrijk. De rest zie je toch niet. Er worden ook nauwelijks jurken verkocht, want er zijn geen events. Hoe dit verder zal gaan, ligt aan de ontwikkelingen. Misschien krijgen we een “Oud en Nieuw”-gevoel als de pandemie eenmaal achter ons ligt. Feestelijk, met veel glitter en glamour!’
‘Ik kan mijn vakgebied niet voorstellen zonder vakmanschap en zonder liefde voor het ambacht’
Hoe ziet u het belang van vakmanschap in uw vakgebied?
‘Ik kan mijn vakgebied niet voorstellen zonder vakmanschap en zonder liefde voor het ambacht. Dat mag ook niet verloren gaan. We vinden het in ons atelier dan ook belangrijk om dit vakmanschap door te geven aan jonge mensen. Bijvoorbeeld stoffenkennis, wat kwaliteit is, hoe een creatie is gemaakt of hoe je een goede pasvorm krijgt. Dat is voor mij ambacht. In mijn beleving komt dit ambacht in Nederland het meest tot zijn recht op een huwelijksdag. Daarom hebben we ook een uitgebreide bruidscollectie, met een unieke jurk voor iedere bruid.’
Hoe werkt u toe naar een show?
‘Al tijdens het maken van de collectie bedenken we de show, met alles wat daarbij komt kijken. Mijn partner heeft een theaterachtergrond en we zijn daar heel precies in. Per seconde bepalen we wat er gebeurt en we laten niets aan het toeval over. We mixen zelf de muziek en willen vooral een sfeer creëren. Soms maken we zelfs een extra jurk om de show compleet te maken. Het grappige bij ons is: we verzinnen geen show bij een collectie, maar ontwerpen een collectie voor een show. Dat geldt ook zeker voor wat we gaan laten zien in Goes. We laten ons voor deze show niet beperken door het seizoen en het komt niet terug in rekken in de winkels. We bedenken een mooie couture collectie, puur voor de show!’ Of daar ook een bruidsjurk bij zit? Dat houdt Edwin nog even voor zich.
U geeft uw show in Goes een uniek Zeeuws tintje.
Wat kunnen de bezoekers verwachten?
‘De collectie die we gaan laten zien, wordt “duidelijk Zeeland”, “duidelijk mode” en “duidelijk Edwin”. Het gaat om elementen én om de look. Technieken die je toepast op andere stoffen, roepen een heel ander gevoel op. Maar iedereen gaat iets Zeeuws herkennen. Je zou het als volgt kunnen omschrijven: het is herkenbaar Zeeuws, maar gezien door het oog van een buitenstaander. Voor ons gaat het vooral om de Zeeuwse iconen. En ook: als je drie iconen door elkaar mengt, wat krijg je dan?’
Wat vindt u zo leuk aan een Zeeuwse collectie?
‘Ik heb er sowieso plezier in om als kunstenaar ergens in te duiken. Om me te verdiepen in de geschiedenis en het ambacht van – in dit geval – de Zeeuwse klederdracht. Deze dracht is eigenlijk een oude taal die nauwelijks meer gesproken wordt en het is heel leuk om daar je eigen draai aan te geven. Wij hebben hiervoor veel kennis en inspiratie op mogen doen tijdens ons bezoek aan Historisch Museum De Bevelanden in Goes. Bijzonder daarbij was de samenwerking met Jankees Goud, enthousiast verzamelaar van Zeeuwse streekdrachten.’
Een laatste vraag: Welk item mag in geen enkele garderobekast van de Nederlandse vrouw ontbreken?
‘Ik heb daarover nagedacht. Ik vind dat niks in de kast moet blijven hangen. Als jij dingen hebt waar je blij van wordt, trek het aan. Beter overdressed dan underdressed. Ga gewoon lekker in je feestjurkje naar de supermarkt. Maar trek het vooral aan!’
Bent u er ook bij?
Laat u inspireren door haute couture met een Zeeuws tintje!
Op vrijdag 19 maart 2021 is de Grote Kerk in Goes opnieuw het sfeervolle decor van wervelende fashionshows en kunt u schitteren op de rode loper! Veelzijdig ontwerper Edwin Oudshoorn verzorgt dit jaar de coutureshow tijdens Goes Couture, met een verrassende Zeeuwse collectie. Dat belooft een prachtig begin van de lente! (Dit alles natuurlijk onder voorbehoud van de op dat moment geldende corona-maatregelen).
Goes Couture is hét evenement voor liefhebbers van couture en mode. De show van Edwin Oudshoorn is deze avond de spreekwoordelijke kers op de taart. Zijn creaties worden omschreven als “sprookjesachtig” en het vele handwerk en de kwaliteit van zijn ontwerpen getuigen van groot vakmanschap. Op de catwalk in Goes showt hij eenmalig zijn unieke Zeeuwse collectie: couture in een eigentijdse mix van “Zeeland”, “mode” en “Edwin”. Modellen van DC Models brengen de creaties van Edwin Oudshoorn tot leven.
Verzorgde avond inclusief drinks & bites
Goes Couture is een avond om te zien én gezien te worden. Dit exclusieve event begint op de rode loper met champagne en hapjes. Daarna worden gasten onthaald op een inspirerende pre-show, verzorgd door gerenommeerde Goese modezaken. Er is livemuziek en in luxe stands vindt u de mooiste fashion items en accessoires. Hoogtepunt is de unieke coutureshow van Edwin Oudshoorn.
Mis het niet!
Vrijdag 19 maart 2021 van 19.30 tot 23.00 uur in de Grote- of Maria Magdalenakerk, Singelstraat Goes. Dresscode: fashionable.
VIP gasten krijgen deze avond luxe-vervoer van de parkeergarage tot aan de rode loper. Voor prijzen en mogelijkheden kijkt u op goesisgoes.nl/goescouture. Mailen mag ook naar: info@goesisgoes.nl.
Edwin Oudshoorn werd in 1980 geboren, in een warm, gereformeerd gezin in de bollenstreek.. Als kind kroop hij al achter de elektrische naaimachine van zijn moeder en was hij onder de indruk van alle mooie kleding die hij op zondag zag in de kerk. Na de middelbare school volgde hij zijn opleiding aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Hetzelfde jaar dat hij afstudeerde, in 2005, mocht hij de prestigieuze Frans Molenaar Couture-prijs in ontvangst nemen, een Nederlandse modeprijs voor jong couture-talent. Sinds 2004 voert hij zijn eigen merk en stond hij twee keer met een show in Parijs. Hij ontwierp kostuums voor de musical Soldaat van Oranje en andere theaterproducties en werkte mee aan tentoonstellingen in grote Nederlandse musea als de Hermitage en het Rijksmuseum. BN’ers als Chantal Janzen, Hadewych Minis, Maan en Emma Heesters stelen regelmatig de show in zijn creaties. En niet te vergeten al die bruiden, die op de dag van hun leven schitteren in een unieke, “one-of-a-kind” bruidsjurk uit het atelier van Edwin Oudshoorn.
Steun en toeverlaat van Edwin is al jaren zijn grote liefde én zakenpartner Nick Lynch (46). Nick heeft een theaterachtergrond en zorgt er onder meer voor dat elke show van top tot teen verzorgd is. Samen met Edwin weet hij iedere keer de juiste sfeer te treffen en elke keer weer verrassend uit de hoek te komen. Dat belooft dus iets heel moois te worden in de Grote Kerk!
Tekst Helicon Producties ‘S-Gravenpolder
Fotografie Marieke Lodder, Melody Lieftink, Fotoclub Goes, Optiq en DC Models